Saturday 13 July 2013

Salam 3 pagi

Assalammualaikum w.b.t

Salam 4  Ramadhan buat semua pembaca.

Kali ni entri dibuat bertarikh 13.7.13.

Dah mcm letter head blog plk da. Sebenarnya hari ni nak buat entri pasal majlis Ihya Ramadhan yang berlangsung pada hari Khamis yg lepas. Program yg berlangsung selama hampir 3 jam tetapi pengisian Ihya Ramadhan hanya 30 minit. Lagi 2 jam 30 minit diperuntukkan untuk Majlis Penutupan Minggu Teknologi Maklumat dan Ceramah dari pihak Permodalan Nasional Berhad berkaitan dengan bagaimana mengurus wang dengan baik. Lps tu we all adalah kuiz even langsung saya tak tahu apa benda yg disoal. Jawab aja la.

Berkaitan dengan pengisian yg diceramahkan oleh Ustaz Syed Abdul Kadir Al-Joofree itu in shaa Allah, sampai waktunya akan saya jadikan entri khas Julai.

Hari ni fokus kepada "Sentuhan Tarbiyah". 

Bagaimana tercetusnya idea nk post pasal ni? 
Ada seorang teman yg menaikkan status di FB berkaitan maksud Tarbiyah ni so berdasarkan pembacaan di Encik Google adalah sediakan bnyk berkaitan tajuk yg hendak saya touch kali ni. CC to kakak Atiqah sbb perkongsian di FB sehinggakan saya nak tahu lebih. Kalau tak, x da nk selongkar2 gugel. 

Suka saya mulakan entri kali ni dengan mengenakan maksud sebenar Tarbiyah.

Bahasa Arab : Pendidikan, sedangkan orang yang mendidik dinamakan Murobi. (Tarbiyah asal dari perkataan Bahasa Arab)
(sumber: wikipedia)

Etimologi (Ilmu) : 3 benda penting
1. Rabaa-yarbuu yg bermakna namaa-yanmuu, artinya berkembang.
2. Rabiya-yarbaa yg bermakna nasya-a, tara’ra-a, artinya tumbuh.
3. Rabba-yarubbu yg bermakna aslahahu, tawallaa amrahu, sasa-ahuu, wa qaama ‘alaihi, wa ra’aahu, yang artinya masing memperbaiki, mengurus, memimpin, menjaga dan memeliharanya (atau mendidik).
(sumber: wikipedia)

Makna: 
1. proses pengembangan dan bimbingan, meliputi jasad, akal, dan jiwa, yang dilakukan secara berkelanjutan, dengan tujuan akhir si anak didik tumbuh dewasa dan hidup mandiri di tengah masyarakat.
2. kegiatan yg disertai dengan penuh kasih sayang, kelembutan hati, perhatian, bijak, dan menyenangkan (tidak membosankan).
3. menyempurnakan fitrah kemanusiaan, memberi kesenangan dan kemuliaan tanpa batas sesuai syariat Allah SWT
(sumber: wikipedia)

________________________________________________________________________

Faham tak faham makna? Tak faham g buka wiki siket pg tengok2 baca kat situ.


Berapa ramai dalam kalangan kita pernah mendapat sentuhan tarbiyyah?
Dan berapa ramaikah pula dalam kalangan kita yang benar-benar menghargai nilai sebuah tarbiyyah?
Sungguh indah perancangan serta takdir Allah SWT. 

Kalau dulu, kitalah insan yang tak tahu malu. Dedah aib sendiri di sana sini. Tanpa segan silu. Malah berasa bangga. 

Kalau dulu, kitalah 'hero' dan 'heroin'. Tanpa segan silu kita sebagai 'hero' dan 'heroin' sentiasa berkepit. Di mana-mana perlu sentiasa bersama. Sukar untuk dipisahkan.

Kalau dulu, kitalah manusia yang paling 'gembira'. Ketawa sentiasa mengiring kita bersama. Entah pernah teringat mati ataupun tidak.

Itu dulu. Saat tarbiyyah itu belum kita kenal.
Apabila tarbiyyah menyentuh jiwa segalanya berubah.
Mungkin sekelip mata. Mungkin berkelip-kelip mata.

Dulu, kitalah juara membuka aurat atau aib. Tapi saat tarbiyyah menyentuh jiwa kitalah juara muslim soleh /muslimah solehah yang mementingkan penjagaan aurat ataupun aib.

Dulu, kitalah juara hero dan heroin ideal. Tapi saat tarbiyyah menyentuh jiwa kitalah juara teladan hamba yang mencintai Kekasihnya setulus hati.

Dulu, kitalah juara 'raja lawak'. Tapi saat tarbiyyah menyentuh jiwa kitalah juara insan yang sentiasa rungsing dengan keadaan umat dan punyai jiwa mencintai umat ini kerana Allah.

Itulah penangan tarbiyyah!

Tapi, tidak semua yang pernah kenali tarbiyyah itu akan berusaha untuk merasai dan menghargai nikmat tarbiyyah yang Allah berikan.
Sehinggakan, kita kembali kepada diri kita yang asal. Kembali kepada diri kita yang jahil. Kembali kepada diri kita yang suka bermaksiat.

Kenapa boleh terjadi sedemikian?
Boleh jadi niat kita tidak betul.
Boleh jadi kita berubah bukan kerana Allah.
Boleh jadi kita berubah kerana kawan-kawan.
Boleh jadi kita berubah kerana ibu bapa semata-mata.
Boleh jadi kita berubah kerana niat 'dunia' kita semata-mata.

Duhai diri,
Duhai sahabatku.

Jika kalian pernah mengalami saat-saat ditarbiyyah,
tolonglah hargai kurniaan Allah tersebut. Bersyukurlah Allah memilih kita untuk ditarbiyyah. Sekali kita ditarbiyyah, selamanya simpanlah azam, simpanlah niat untuk terus berada dalam jalan tarbiyyah. Jangan pandang ke belakang semula! Kita tak tahu sama ada Allah akan sentiasa memberikan hidayah-Nya kepada kita. Dan jangan pernah terdetik dalam hati kita, jangan pernah terfikir dalam fikiran kita bahawa hidayah Allah itu akan datang lagi. Apakah kita yakin yang Allah akan beri hidayah buat kali kedua kepada kita? 

Masih kuingat katamu duhai sahabatku "Sekali Allah beri hidayah, sambutlah dengan segera. Apabila dah rasai hidayah tersebut, pegang dengan kuat. Jangan pernah lepaskan! Sekali kita lepaskan, kita akan rugi buat selama-lamanya. Kita takut Allah tidak akan memberikan kita peluang untuk rasai hidayah-Nya buat kali kedua. Jadi jangan terlalu yakin yang Allah akan beri kita hidayah untuk kali yang kedua. Ingat, hidayah itu perlu dicari. Bukan perlu ditunggu sahaja. Jadi, usahalah untuk terus memperbaiki diri dan ikhlaskan hati kita nak berubah kerana Allah, kerana Allah, kerana Allah."


____________________________________________________________


~Sambutlah cinta daripada Allah SWT, yakni Kekasih Teragung kita, Pencipta hati serta diri kita.~

-Mohon bersama-sama mendoakan ibu bapa kita, adik-beradik kita, saudara mara kita, kawan-kawan kita, guru-guru kita, dan seluruh umat ini agar diberikan hidayah-Nya.-


_______________________________________________________

Salam dari IPG Bahasa Melayu KL. 
3.00 a.m, 13.7.13

2 comments:

  1. Perjalanan kehidupan kita itu tarbiyyah... tarbiyyah itu luas...

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete