Wednesday 10 July 2013

Allahuakbar :'(

Assalammualaikum dan Selamat malam semua.

Walaupun hari ini agak terkejar2 siket masa tu tp cuba juga untuk penuhi jadual yg telah diatur semalam. 

Alhamdulillah, sebelum start apa2 cerita, Aerin nak panjatkan kesyukuran pada Allah S.W.T kerana memberi kita semua nikmat untuk sampai dan menyempurnakan puasa di bulan Ramadhan ini. 

Baiklah, Aerin nak ckp siket berkaitan dengan blog ni.

Sebenarnya, Aerin mmg tak da masa untuk setiap hari update tp bila dapat tahu ada yg personally mengaku dia sentiasa buka tiap hari rasa mcm............................................................................................

gagahi juga untuk jari jemari ni menaip.

Bukan sbb apa pun, tp hihi.... taknak dia cari blog org lain :'P 

APE! 

Tak jeles pun lah =.=

kalau kami tengah mesej atau berkakao ni msti dia jawab mcm ni "betul ni tak jeles?"

hihi.

ok, tak jeles pun. wekk.. haha. sampai ke sini merapu.

Ok, lets move to the point. Entri kali ni nak kongsi dan fokus pada hukum bagi orang yang berpuasa tetapi tidak menunaikan solat. Entri kali ini disokong oleh Ustaz Hazim sendiri dalam entri beliau 2 tahun lepas. Entri ini agak ringan bagi mereka yang mengendahkan suruhan UTAMA ALLAH S.W.T. 

Hal ini demikian kerana kita semua tahu bahawa agama itu adalah satu ajaran yang menyeluruh dan tidak harus dipilih atau dipisahkan. Sebab itu Rasulullah SAW menggambarkan ibadat solat seperti tiang agama manakala ibadat lain pula seperti atap, dinding dan sebagainya. Tentulah tidak dinamakan rumah sekiranya ada dinding tanpa tiang dan atapnya kerana ibadat itu bila sudah sempurna rukun dan syaratnya maka dikira sah tetapi tidak cukup dan belum sempurna. Maknanya ia dikira sah sahaja dan belum tentu diterima Allah SWT kerana belum ada asas dan tiangnya. 
Di mana kita boleh dirikan dinding tersebut selagi tiangnya belum ditegakkan? 

Begitulah contohnya lebih kurang apabila seseorang itu hanya berpuasa tetapi tidak bersolat dan sebagainya. Demikian juga mereka yang beriman dengan separuh dan sebahagian ajaran al-Quran dan kufur dengan sesetengah ajaran yang lain. Renungi firman Allah SWT sebagai balasan-Nya kepada mereka yang bersikap demikian iaitu firman-Nya bermaksud: "Maka tidak ada balasan kepada mereka yang berlaku demikian (beriman dengan setengah kitab dan kufur dengan setengah yang lain) selain kehinaan di dunia ini dan pada hari akhirat nanti dia akan ditolak ke dalam azab seksa yang sangat hebat dan Allah tidak pernah lupa tentang segala perbuatan kamu" (al-Baqarah ayat 85). 

Kemungkinan besar ibadat puasa tersebut tidak diterima kerana dilakukan bukan ikhlas kepada-Nya tetapi hanya sebab lain. Ini kerana sekiranya seseorang beribadat semata-mata kerana Allah, pasti solat juga dilakukannya dengan ikhlas dan tidak dapat dipisah-pisah begitu, kerana semuanya adalah kewajipan dan perintah Tuhan yang menciptakannya. Biasanya mereka yang tidak ikhlas tidak dapat berpuasa dengan baik dan sempurna, malah dia makan atau minum jika ada kesempatan di mana-mana. Sebab itu puasa ini adalah ibadat yang Allah saja dapat memberi balasan pahala kerana ianya merupakan rahsia antara hamba dan Tuhannya. Justeru itu, Nabi dalam hadis qudsi bersabda bermaksud:" Segala amalan manusia ini dia sendiri yang punya (boleh dilakukannya sesuka hati) melainkan puasa sahaja, yang aku punya, maka Akulah yang dapat membalas dan menilainya" HR Muslim. 

Wallahualam.

Ok, tadi sempat baca pautan dari Ustaz Hamid Syaifullah yg pernah study di Mesir. 

Adakah jatuh kafir mereka yg meninggalkan solat dengan sengaja? 

 Sebahagian menyatakan hanya jatuh kafir jika menolak kewajipan solat, dan berdosa besar meninggalkannya jika masih beriman solat itu wajib. Sedangkan ada sekelompok ulama yang lain berpegang meninggalkan solat dengan sengaja jatuh hukum sebagai kafir tidak kira seseorang itu menolak kewajipan solat atau tidak.
Tidak kiralah yang mana satu antara kedua pendapat ulama' ini. Kita mengetahui bahawa paling ringan, meninggalkan solat ada dosa yang sangat besar. 


Silap-silap lebih besar daripada berzina, minum arak dan sebagainya. Boleh jadi ia dosa yang bawah sedikit sahaja daripada syirik.
Jika membuka aurat, menyebabkan pahala puasa berkurangan, mengumpat menyebabkan pahala puasa berkurangan, berbohong menyebabkan pahala puasa berkurangan, lalu apa lagi jika meninggalkan solat. Puasa kita hanya mendapat lapar dan dahaga, dan kita menanggung dosa yang sangat besar, yang mana kita berada di sempadan antara iman dan kufur.


:'(

Terasa diri ini amat kerdil di sisi-Mu Ya Allah.

Jadikanlah Ramadhan ini akademi untuk kita melengkapkan kewajipan yang selama ini kita abaikan. 
Tidak mengapa jika selepas Isya' anda mahu pulang tidur, menonton televisyen, walau itu satu sikap yang tidak elok.
 Tetapi sangatlah tercela, jika kita berpuasa, tetapi solat wajib tidak didirikan. 
Meninggalkan solat lebih jijik daripada berzina, meliwat, minum arak, melacur, buka aurat, dating.......... 

Apakah kita mahu puasa kita sekadar lapar dan dahaga?

 Puasa apakah ini ketika mana kita malas dan lalai daripada solat. Puasa apakah ini?
Saya ingin berkongsi fatwa Shaikh al-Uthaimin. Suka diingatkan beliau berpegang bahawa kafir jika meninggalkan solat dengan sengaja. Jadi beliau menyimpulkan puasa orang yang tidak solat, tidak sah. Sifirnya mudah, amalan orang kafir, semuanya tidak sah. Teruskan membaca agar kita dapat memahami betapa besarnya dosa meninggalkan solat.



:')


Maaf rakan-rakan yg mengikuti blog ilmiah saya kerana saya mempunyai masalah log masuk ke dalam blog tersebut dan mengambil alternatif lain untuk menaikkan entri ini dalam blog yg tak seberapa cantik macam blog orang yg orang minta kena follow. 

Actually, follower sy lagi ramai dari dia.

Maaf sy buat entri plus emosi siket. sbb blog ni untuk mengasah afektif saya. wahahahha. 

last word dari saya sebelum ke 11.7.2013

SELAMAT MENGHADAPI ZAMAN UJIAN DAN FITNAH. 

Sekali lagi saya ingin memohon maaf pada semua rakan blogger, rakan se-IPG, rakan lain kampus, rakan pengikut blog sekiranya saya telah mengguris perasaan atau hati anda. 

Selagi saya tak ditegur saya anggap semua org positif pada saya. Yg baik drpd Allah, yg x baik dr saya sendiri. :)

Assalammualaikum dan salam 2 Ramadhan. 



:)

:)

:)

:)

No comments:

Post a Comment