Wednesday 25 February 2015

In advance: Adilkah pada dia

Muhasabah diri ini..



Dia ke hulu ke hilir

tapi kita duduk dalam pejabat dan membuat kerja

Dari utara ke selatan

Kita baca online saja

Bila sampai ke kita

kita kata ini salah

kita kata ini tak sempurna

kita kata ini bukan yang kita pinta

kita tanya pula ini dapat dari mana.

Dia meneroka

Dia menelaah

Kita tak tahu yang mana

betul atau salah

Dia dapat markah rendah.

Hanya kerana kita tak membaca



Pesan arwah datuk kepadaku dulu,

Kakak, bila jadi cikgu nanti selidik kerja murid. Kakak mungkin tak baca apa yang dia jumpa tapi murid kerjanya menyiapkan kerja rumah sahaja. Mereka banyak masa untuk teroka. Mereka juga jumpa banyak benda. Benda paling luas milik Allah dalam dunia ini salah satunya ialah ilmu. Tidak terhad, cuma pada kita sahaja beri masa atau tidak.





Aku TAKUT aku alpa. Aku takut pada masa. Kalau ini terus berlaku, mungkin aku salah seorang yang bagi markah rendah pada mereka yang tak bersalah hanya kerana aku tidak membaca.

Padahal mereka yang banyak buat kerja atas arahan yang aku minta.







No comments:

Post a Comment